ARTIKKELANNONSE

– Det er meningsfullt å hjelpe folk til bedre liv

– Det å være med på å gi pasienter ny livskvalitet, er den mest meningsbærende delen av jobben min, sier Vegard Haugen. Han jobber som Customer Engagement Manager i legemiddelselskapet Sanofi.

Det innebærer å jobbe for at nye og innovative legemidler når ut til brukerne, altså pasientene. Og for å få det til, må leger, sykehus og andre behandlere kjenne til behandlingsmetoden og ta den i bruk. Det er her Vegards jobb kommer inn.

– Vi jobber med pasientorganisasjoner, myndighetene, spesialisthelsetjenesten og andre relevante organisasjoner for å øke oppmerksomheten om de nyeste terapiformene som kan bidra til heving av livskvaliteten til både smale og brede pasientgrupper, sier Haugen.

– Via samarbeid gir vi kunnskap og forståelse for de som planlegger og gjennomfører behandlingen, sier han.

 

Selv sliter Haugen med atopisk eksem, en form for eksem som gir mye ubehag. Selv om han ikke er blant de som er hardest rammet, vet han hvor skoen trykker.

– Man kan våkne om natten og oppdage at man har klødd seg selv til blods i søvne. Atopisk eksem gir en slags sviende kløe som kan dukke opp nesten hvor som helst, og jeg vet av erfaring hvor mye vellykket behandling har å si for den enkelte pasient, sier han. Haugen vet selv hvor frustrerende det kan være å prøve å finne riktig behandling.

– Man kan gå fra behandling til behandling i håp om å finne noe som virker. Sykdom rammer enkeltpasienter, men også familie og venner blir involvert. Derfor har arbeidet jeg gjør, store positive konsekvenser for mange.

– Sanofi driver omfattende forskning og har for øyeblikket 83 vaksiner og legemidler i pipeline. Det er viktig for oss å ta i bruk teknologi som gjør at nye metoder kommer pasientene til gode så raskt som mulig, sier Britt Moe Flatla, Country Lead Sanofi Norge og General Manager for Sanofi Genzyme Norge.

– Målet vårt er å gi pasientene bedre liv, og vi er veldig opptatt av å sikre riktig behandling for hver enkelt pasient, sier hun.

– Derfor tar vi i bruk digital teknologi som Artificial Intelligence (AI) og maskinlæring i analyser og utvikling, for å kunne hjelpe så raskt som mulig, sier hun.

 

Haugen forklarer at det kan ta tid før en godkjent behandlingsform når frem til pasientene.

– Når vi har fått frem en behandlingsform som fungerer, er det ikke noen automatikk i at pasientene mottar denne behandlingen, selv om den representerer et fremskritt i forhold til eksisterende behandling, sier han. Det kan være legen som ikke har fått den med seg, eller gamle vaner og strukturer som «sitter i veggene».

– Da er det selvsagt veldig meningsfullt å få være med på å gjøre ny behandling som både kan redde liv, men også forbedre tilstander, tilgjengelig, sier han.

– Leger og behandlere har også vaner, akkurat som andre yrkesgrupper. Det er vår jobb å informere og fremlegge informasjon om både effekt og sikkerhet. Vi skal være en kunnskapspartner for dem, sier han.

 

Sanofi ønsker å være en partner for helse

 

Sanofi har tre forretningsenheter:

  • Speciality Care, med fire underavdelinger: Immunologi, Onkologi, Nevrologi og 
Sjeldne sykdommer
  • Vaksiner
  • General Medicines (diabetes, kardiovaskulære og transplantasjonsmedisiner)

 

Sanofi er et fransk selskap med hovedkvarter i Paris. Selskapet har over 100 000 ansatte og er til stede i 90 land. Sanofis legemidler er tilgjengelige i 170 land. Sanofi driver forskning & utvikling på 21 lokasjoner og har 69 fabrikker.

Du finner mer infor

masjon om Sanofi på www.sanofi.no, www.sanofi.com.

 

Følg Sanofi Norge på Facebook og LinkedIn. Vi er stolte av bransjen, se vår video på YouTube.